Köpvillkor

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du (”Kunden”) gör en beställning från oss via dealy.se. Avtal ingås på svenska mellan Kunden och Dealy Sweden AB, org. nr. 556675-4205 (”Dealy”). Dealy säljer endast till privatpersoner och levererar endast till adresser i Sverige.

Kunden som handlar som privatperson behöver vara över 18 år, inte stå under förmyndarskap och ska i övrigt ha kapacitet att ingå avtal. I och med beställning accepterar Kunden villkoren.

  1. Beställning via Internet:
    Vid beställningar via Internet gäller köp först efter det att Kunden erhållit en skriftlig orderbekräftelse. Vid eventuella oklarheter förbehåller dealy.se sig rätten att kontakta Kunden via telefon eller e-post för att bekräfta beställd vara. De priser som visas på dealy.se gäller endast vid beställning via Internet.
  2. Kundregister:
    Vid beställning fyller Kunden i sina kunduppgifter. Kunden bekräftar att de personuppgifter som Kunden lämnar i samband med beställningen är korrekta och fullständigt ifyllda och ansvarar för att sådana uppgifter är korrekta. Genom detta godkänner Kunden att uppgifterna registreras i vår kunddatabas och hanteras i enlighet med GDPR.
  3. Priser:
    Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms och frakt till vårt nät av återförsäljare och utlämningsställen. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och förbehåller oss rätten till ändring av priser utan föregående avisering. Vi förbehåller oss rätten att makulera en kvitterad bekräftelse vid uppenbart fel i prissättning för varan pga. felskrivning. Vid alternativet leverans till hemadress tillkommer en leveransavgift av 995:- inkl moms som debiteras vid köptillfället.
  4. Frakt, montering och leverans:
    Om utlämning hos återförsäljare valts i köpprocessen (antingen närmaste återförsäljare eller valt en viss återförsäljare) så ingår fraktkostnad, montering och leveranskostnad i priset. Vid eventuellt byte av återförsäljare/utlämningsställe när varan redan skickats, sker det på Kundens bekostnad. 

När vald produkt ankommit till vald återförsäljare/utlämningsställe så packas den upp, monteras och testas samt leveransservas. Därefter kontaktas Kunden för att komma överens om när produkten kan hämtas. Om Kunden skulle önska få sin produkt levererad till hemadressen vid detta tillfälle är det en överenskommelse mellan återförsäljaren och Kunden om detta är möjligt och till vilken kostnad detta skulle innebära för dig som Kund.

Om leverans dagtid direkt till hemadress (fram till kl 17) valts i köpprocessen åligger det Kunden att kontrollera godset gällande transportskador och anmäla eventuella skador direkt vid leverans till speditören/chauffören alternativt senast inom 24 timmar till Dealy Sweden AB (018-170600). Kunden aviseras i god tid innan leverans. Kontrollera att chassi/ramnummer stämmer med orderbekräftelsen och bekräfta omgående leverans till Dealy Sweden AB enligt anvisningar vid beställningstillfället. På Promenadskoter sitter numret på en etikett under bakskärmen som sitter fast med kardborreband eller på röret till stolen (HS-328) alternativt bifogad id-skylt eller på emballage. På mopeden sitter en plåtskylt fäst på ramen. Är fordonet registreringspliktigt (gäller t ex LV elmopeder) skickas en registreringsorder till Transportstyrelsen omedelbart efter att Kunden bekräftat mottagande av produkten. Efter ca 5-10 dagar beräknas nummerplåten vara Kunden tillhanda från Transportstyrelsen. Mopeden förblir avställd tills Kunden väljer att ställa på mopeden hos Transportstyrelsen OBS! glöm ej att försäkra mopeden innan påställning. Promenadskotrar är ej registreringspliktiga och omfattas i de flesta fall av hemförsäkringen, kontrollera med ditt försäkringsbolag vilka regler som gäller hos just ditt försäkringsbolag.

Om Kunden valt alternativet att få produkten levererad till hemadress åligger det Kunden att följa de monteringsanvisningar som bifogas produkten och som finns att ladda ner via respektive hemsida och dealy.se. Produkterna är enkla att montera och kan hanteras av den normalt händige och inga specialverktyg behövs. Då distansköplagen gäller är det av yttersta vikt att originalemballaget behålls oskadad för att användas vid eventuell retur. För att garantera ett bekymmersfritt ägande är det viktigt att monteringsanvisningen följs och att den första leveransgenomgången följs enligt anvisningar i instruktionsboken och som kan erhållas på respektive hemsida och dealy.se. Detta är också en förutsättning för att garantierna ska gälla. Om Kunden har frågor eller behöver hjälp kontakta vår support på 018-170600 eller webshop@dealy.se

Garantierna för alla produkter kan ni läsa mer om på respektive hemsida.

Garantitiden startar samma dag som produkten betalats.

Skulle förlängd leveranstid uppstå på beställda varor, meddelas Kunden detta via e-post eller telefon.

  1. Betalning:

Betalning kan ske på flera olika sätt. Närmare upplysningar om betalningsalternativ hittar du i kassan.

Genom vår samarbetspartner Klarna erbjuds flera betalningsalternativ såsom:

– direktdebitering med BankID

– banköverföring

– kortbetalning (Visa, Mastercard, Amex)

– faktura med 14 dagars betalning

– finansiering (6-24 månader)

 

  1. Service och reparationer

Våra auktoriserade återförsäljare/verkstäder har möjlighet att utföra montering, service, laga punktering, byta däck, batteribyte, felsökning samt hantera garanti- och reklamationsärenden. 

Kunden ansvarar för att varan inlämnas och avhämtas hos auktoriserad återförsäljare/utlämningsställe. Önskar Kunden utkörning för service alternativt hämtning/lämning, går det ofta att lösa men då tillkommer en kostnad. Kontakta närmaste återförsäljare för offert.

Alla återförsäljare/verkstäder finns på www.dealy.se

  1. Ej avhämtade produkter:
    Produkt som inte avhämtats senast tre veckor efter överenskommen leveranstidpunkt återsändes på Kundens bekostnad till vårt centrallager, varvid Kunden på egen bekostnad ska hämta sin vara inom 14 dagar. Vid ej avhämtat gods kommer Kunden att debiteras en avgift för frakter, hantering och administration.
  2. Ångerrätt:
    En privatperson har enligt Distansköplagen rätt att ångra ett köp. Detta ska ske skriftligt via mejl till webshop@dealy.seeller via post till Dealy Webshop, Box 57, 751 03 Uppsala. Detta måste ske enligt distansköplagen inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Bifoga ifylld ångerblankett som finns hos Konsumentverket, eller under ”Ladda ner” på dealy.se. Varan ska vara, i väsentligen oförändrat skick sedan leverans, återlämnas till samma återförsäljare/utlämningsställe där Kunden hämtat sin vara. Kunden ska kunna visa dokumentation på att hen agerat inom tidsgränsen. Kunden behöver lämna tillbaka varan inom 14 dagar från den dag hen meddelat att hen ångrat sig. Eventuella kostnader för transport till återförsäljare/utlämningsställe bekostas av Kunden. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut. Varan ska vid retur motsvara nyskick och vara emballerad i sin originalförpackning och får endast vara provkörd kortare sträcka. Vid eventuella skador eller andra defekter görs ett avdrag av motsvarande värde och efterdebiteras Kunden. Produkt som levererats direkt till hemadress ska returneras till Dealy Sweden AB, Kumlagatan 10, 754 54 Uppsala.

Har varan levererats till hemmet ska Dealy kontaktas inom 14 dagar på 018-170600 

  1. Reklamationer:
    Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation ska göras där Kunden köpt produkten antingen direkt till återförsäljaren om det är där man köpt produkten eller till Dealy Sweden AB om man köpt produkten via dealy.se och detta inom skälig tid från det att felet upptäckts via mejladress webshop@dealy.se. Kunden ska vid reklamation kunna påvisa att fel man anmärker på fanns vid leveranstillfället och inte orsakats av brukaren. 

Kunden ansvarar för att produkten som reklameras inlämnas hos återförsäljare/utlämningsställe. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut. Önskar Kunden hämtning/lämning, går det ofta att lösa men då tillkommer en kostnad. Kontakta närmaste återförsäljare/utlämningsställe för offert.

  1. Garanti:
    Våra produkter omfattas av garantier mot fabrikationsfel. Garantierna gäller under förutsättning att produkten lämnats in för service och kontroll hos auktoriserad verkstad enligt just din produkts garantivillkor eller utförs enligt Dealys anvisningar (se respektive hemsida vad som gäller för din valda produkt). Garantin omfattar inte förslitningsdelar såsom tex däck, slangar, bromsdetaljer, batterier och glödlampor. Spara alltid faktura på inköp och eventuell service för att garantin ska gälla. Garantin gäller från betalningsdagen. I respektive instruktionsbok/servicebok (LV elmopeder och Promenadskoter) finns serviceschema och utrymme för verkstadens stämplar som är ett krav för att eventuella garantier ska gälla) se mer information om garantivillkoren i instruktionsböckerna/serviceböckerna.

Om service utförs av annan än auktoriserad verkstad ska den som utfört servicen skriva sitt namn, personnummer och datum samt eventuell mätarställning i serviceboken.

Garantiärenden hanteras av våra auktoriserade återförsäljare eller verkstäder.

Vid oklarheter ring oss på 018-170600

  1. Ansvar för produktfel och användning:
    Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel och omfattar inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende.  Kundens faktura eller kvitto gäller som garantibevis.
  2. Information:
    Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, fel i information samt fel i specifikation på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer och Dealy Sweden AB kan ej garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. 

Vi tillhandahåller ett reservdelssortiment till alla våra produkter. Kontakta din närmaste återförsäljare för mer information och vid behov av hjälp med service och reparationer. Reservdelar säljs endast via våra auktoriserade återförsäljare/verkstäder.

  1. Tvist:
    Vid eventuell tvist där köparen är privatperson följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
  2. Force Majeure:
    I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från Dealy Sweden AB som gör att Dealy Sweden AB ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, ska utgöra grund till att Dealy Sweden AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
  3. Personuppgifter

Vi strävar efter att bara spara de personuppgifter som behövs för att kunna uppfylla syftet med behandlingen. Främst är det namn och adressuppgifter för att kunna leverera beställda varor. Vi har aldrig tillgång till kortinformationen och kan därför inte registrera eller lagra dina kortuppgifter.

 

Vi sparar din information endast så länge som det är nödvändigt för respektive syfte. I vår strävan att alltid följa förordningen raderar vi din information när den inte längre är relevant.

 

Genom att använda någon av våra webbplatser, så godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna dataskyddspolicy.

 

Vi strävar efter att alltid lagra dina personuppgifter inom EU/EES. Dock kan de i vissa situationer behandlas utanför EU/EES av en tredje part, till exempel teknikleverantör eller underleverantör. Vi kommer alltid att vidta alla vad vi anser rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att din information ska hanteras på åtminstone samma nivå som det skydd som erbjuds inom EU/EES.

Vi kommer inte under några omständigheter sälja dina personuppgifter.

 

Du har rätt att kontakta oss för att få tillgång till de uppgifter som vi har om dig, få uppgifterna rättade, raderade eller kräva att vår behandling av dina uppgifter begränsas. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig på Dealy Sweden AB för dina frågor kring vår hantering av dina personuppgifter genom att skicka ett vanligt brev till Dealy Sweden AB, Att: Personuppgiftsansvarig, Box 57, 751 03  UPPSALA. Du har rätt att lämna eventuella klagomål om behandlingen av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.

 

  1. Information om Cookies
    Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information finns på Post- och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på bl.a. kundkorg använder Dealy Webshop cookies som lagras på besökarens dator.

     

Telefon: 018-170600
Email: webshop@dealy.se
Postadress: se nedan

Företaget bakom dealy.se heter Dealy Sweden AB. Vi har vårt huvudkontor i Uppsala och lager för fordon och reservdelar i Västerås. Vår företagsgrupp har varit verksamma som generalagenter i Sverige för en lång rad fordon sedan 1964, t ex Mazda, Jaguar, Fiat, Suzuki, Isuzu, Ligier, Goes, Segway mfl

Dealy Sweden AB (org nr 556675-4205)

Postadress
Box 57
751 03 Uppsala

Leveransadress
Kumlagatan 10
754 54 Uppsala

Företaget innehar F-skattsedel.